گزارش هفدهم: نگران فقر آموزشی باشیم؛ هیچ راه‌حلی به‌ تنهایی جوابگوی تمام نیازها نیست

معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
  فایلهای مرتبط
گزارش هفدهم: نگران فقر آموزشی باشیم؛ هیچ راه‌حلی به‌ تنهایی جوابگوی تمام نیازها نیست
هفدهمین گزارش «کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی» توسط معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد. این گزارش که به مسئلۀ آموزش در طول بحران کرونا می‌پردازد، با درنظر گرفتن وضعیت بازماندگی از تحصیل کودکان پیش از بحران کرونا، تأثیرات این بحران بر حوزۀ آموزش را موردبررسی قرار می‌دهد. سپس به آموزش مجازی یعنی راهکاری که کشورهای مختلف برای تداوم آموزش در دوران کرونا اتخاذ کرده‌اند، می‌پردازد و نشان می‌دهد که این نوع از آموزش نابرابری‌های پیشاپیش موجود در حوزۀ آموزش را تشدید می‌کند. هم‌چنین در این گزارش به سیاست‌های جزئی‌تر کشورها برای کاهش فقر آموزشی در دوران کرونا اشاره می‌شود. در نهایت بخشی از گزارش رایانه‌های تک‌بردی را به‌عنوان ابزاری برای تسهیل آموزش از راه دور و نیز وسیله‌ای برای آموزش مهارت‌های STEM به کودکان فقیر معرفی می‌کند و بخشی دیگر از آن به طرح معاونت رفاهِ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل 6-11 ساله به چرخۀ آموزش رسمی» می‌پردازد.

نگران فقر آموزشی باشیم: هیچ راه‌حلی به‌ تنهایی جوابگوی تمام نیازها نیست

تأکید همزمان بر آموزش از طریق شبکة شاد، برنامه‌های تلویزیونی و ابزارهای چاپی آموزش در خانه

اکنون حدود یک‌ سال می‌شود که در واکنش به بحران کرونا، در بیش از ۱۹۰ کشور، ۱.۶ میلیارد کودک از حضور در کلاس‌های درس به طور دائم یا موقت محروم شده‌اند. به دنبال تعطیلی کلاس‌های حضوری، بسیاری از کشورها برای تداوم آموزش، به روش‌های آموزش از راه دور روی آورده‌اند، اما دسترسی کودکان مناطق محروم به آموزش در این دوران، بسته به میزان دسترسی به فن‌آوری و امکان یا عدم امکان آموزش با راهنمایی معلم، متفاوت است. در عین حال تجربیات جهانی نشان داده است که اولویت باید بازگشایی مدارس باشد. شمار زیادی از کشورها، با تصمیم‌گیری محلی در مورد بازگشایی، در مناطقی که همه‌گیری به نسبت کنترل شده است اقدام به بازگشایی مدارس، به خصوص در سطوح پیش‌دبستانی و دبستان کرده‌اند.

در ایران، درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان به برنامة «شاد» (بستر آنلاین برای آموزش غیرحضوری) دسترسی ندارند. بدون در نظر گرفتن چالش‌های مربوط به پایین آمدن کیفیت آموزش و صرفاً توجه به نرخ ثبت نام، آمار منتشر شده حاکی از افزایش نرخ ثبت‌نام دانش‌آموزان در برنامة شاد در هشت ماه گذشته است: از حدود ۷۰ درصد (حدود ۱۰ میلیون نفر) در خرداد ماه تا ۸۸ درصد (بیش از ۱۲ میلیون نفر) در آذر ماه. به گزارش مسئولین وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات، عدم ثبت‌نام در شاد عمدتاً ناشی از عدم دسترسی به اینترنت یا دریافت‌کننده‌های هوشمند است. البته، مشخص نیست که آمار عدم دسترسی شامل دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز می‌شود یا خیر.

طبعاً، توزیع دانش‌آموزانی که به این شبکه دسترسی ندارند در سراسر کشور یکسان نیست. امتیاز استان‌ها از لحاظ توسعة فاوا در تهران، سمنان، البرز، یزد و اصفهان بالاتر از میانگین کشوری، و در بسیاری از استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، لرستان و کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است. این در حالی‌ست که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان ‌غربی، تا پیش از تعطیلی فراگیر کلاس‌های حضوری نیز، در میان استان‌هایی با بیشترین میزان بازماندگی از تحصیل دسته‌بندی می‌شدند. (نقشۀ صفحۀ چهار)

عنوان شکل: در آموزش از راه دور، هیچ راه‌حل قاطعی که به‌تنهایی بتواند جوابگوی تمام نیازها در وضعیت‌های مختلف باشد وجود ندارد و تصمیم‌گیری برای استراتژی آموزشی باید بر اساس ویژگی‌های محلی صورت گیرد.

شبکه شاد

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.